Back on track. Eller iaf till skolan.

Det ljuva jullovet är slut, och återigen har jag tillsammans med min årskull på gymnasiet blivit offer som försökskaniner åt våra kära lärare och deras ideér.

Eftersom vi är första året som går digitalt (jag går hantverk - foto för er som inte vet) så har våra lärare alla möjliga nya saker dom måste testa på oss. Jätteroligt, visst. Det är bara en liten hake... när dom inte ens själva vet vad dom håller på med så blir det lite svårt för oss stackars råttor att hänga med.

Nu, till exempel, har vi APU på skolan. (Vi är första året som har det. Surprise) Vilket innebär att vi i princip bara kommer att ha fotolektioner i två veckor. Jag klagar inte. Saknar inte matten än i alla fall. Men då lärarna inleder med "Ja, om det nu verkar som att vi inte har koll på någonting... så är det för att vi inte har det.." Så kanske entusiasmen sjunker en aning.

Vårat schema är helt fucked up. Jag menar, är det någon som förstår hur detta ska gå till..? Vi är 25 elever i fotoklassen (min), och på denna vecka ska vi tydligen ha "screentryck" (ett slags textiltryck) fota 24 analoga bilder var, med temat "vinter" - och framkalla dessa. Känns det lite? Ja, kanske det. Men då ska ni veta att vi har sammanlagt 8 analoga kameror. Till hela klassen. Och eftersom det inte finns blixt på dessa så måste bilderna tas mellan klockan tio på förmiddagen och klockan tre på eftermiddagen. Sedan är det för mörkt och bilderna kommer bli kassa.

Hela klassen har blivit uppdelad i tre grupper. 8+8+9. Jag är i grupp ett. (ointressant fakta)

Screentryckslektioner kommer varje grupp ha två gånger. Varje lektion tar en halv dag. Jag hade första idag. Det är... eh... ja, det är väl...

Okej, det är skittråkigt.

Läraren vi har där är ingen lärare. Hon är konstnär. Och alla vet väl att konstnärer kan vara lite som dom är? Denna är inget undantag. Och alla som känner mig vet också att jag inte kan låtsas gilla någon som jag inte får kemi med. Jag kan inte spela på det sättet. Behöver jag påpeka att jag inte har kemi med vår bildlärare/screentryckslärare..?
     Dessutom pratar hon i slowmotion. Man blir trött på att lyssna bara hon säger Hej. Kollar konstigt på en när man pratar gör hon också.

Det enda jag vet om nästa vecka är att vi då ska bli indelade i grupper och ha ett sammarbete med de andra hantverkarna (mode, och design). Och det skulle inte förvåna mig om det är det enda lärarna vet heller...



Men nu var jag lite elak. Jag tycker det är jätteskönt att slippa plugga i två veckor. Så heja på alla lärare, jag lovar att vara en duktig försökskanin dessa år i gymnasiet.

image58

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0